مقطع : دکتری
دانشگاه : دانشگاه رازی
تاریخ دفاع : 1395/12/17
اساتید راهنما : حسین آگهی
اساتید مشاور :
اساتید داور : عبدالحمید پاپزن، نادر نادری و فرحناز رستمی
مشاهده سایر پایان نامه های شهره کرمی
راهبردي¬ترين ابزار اقتصادي جوامع پيشرفته به منظور دستيابي به توسعه¬ی اقتصادي، توسعه¬ي کارآفريني است، اين در حالی است که در ايران در بيشتر موارد، عدم شناخت واقعي مفهوم كارآفريني، آن¬را به عنوان راه‌حلي براي رفع معضل بي¬كاري معرفي و نهادهاي فعال در حوزه¬ي کارآفريني را از رسالت اصلي خود دور و بحث کارآفريني را در دو موضوع آموزش مقدماتی کارآفريني و ارائه تسهيلات خرد، خلاصه کرده ¬است. اما توسعه¬ي کارآفريني به عنوان يک استراتژي کلان، مستلزم افزايش و بهبود ادراک¬ها، گرايش‌ها و رفتارهای کارآفرينانه در همه¬ي سطوح است که ريشه در عوامل بسياري از جمله آموزشي، سياسي، حمايتي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي دارد. با در نظر گرفتن اين مهم که مفهوم توسعه، جنبه نظري و ارزشي دارد و سرعت رشد اقتصادي و ارزش¬آفريني بر پايه¬ي نوآوري و كارآفريني استوار است؛ ضرورت دارد، بستر لازم رشد و توسعه، بر اساس ديدگاه ارزشي کارآفرينان خبره كه دانش و ايده را به محصول تبديل مي‌نمايند، فراهم گردد که توسعه¬ي كارآفريني کشاورزي با هدف¬گذاري پويا و آينده¬نگاري واقع¬بينانه بر اساس مدل بومي، به سوي توسعه و تعالي همه‌جانبه با تمركز بر نيازهاي جامعه باشد. در اين راستا هدف پژوهش پيش¬رو طراحي مدل توسعه¬ي کارآفريني کشاورزي در استان کرمانشاه بود. پژوهش حاضر، از لحاظ ماهيت، کيفي-کمّي با طرح ترکيبي متوالي- اکتشافي است. در گام اول به منظور شناسايي و دسته¬بندي شاخص¬ها و اَبعاد بومي توسعه¬ي کارآفريني کشاورزي از روش گراندد تئوري؛ در گام دوم و سوم به منظور اعتباربخشي و انتخاب شاخص¬هاي با اهميت¬تر و تحليل شکاف وضعيت موجود با وضعيت مطلوب از روش توصيفي-پيمايشي؛ در گام چهارم، در راستاي طراحي مدل مفهومي و شبکه¬ي تعاملات توسعه¬ي کارآفريني کشاورزي از روش مدل¬سازي ساختاري تفسيري و در گام پنجم به منظور آينده-نگاري، از تلفيق دو روش تحليل ساختاري و سناريوپردازي بهره گرفته شد. ابزار گردآوري داده¬ها مصاحبه، مصاحبه¬ي گروهي و پرسشنامه بود. جامعه¬ي مورد مطالعه، کارآفرينان خبره کشاورزي استان کرمانشاه بودند که بر اساس روش نمونه¬گيري گلوله برفي، به صورت غيرخطي و با اشباع نظري مفاهيم 182 نفر تعيين شد. با توجه به يافته¬های پژوهش، بر اساس سه راهبرد ظرفيت¬سازي، توانمندسازي و تحرک¬بخشي در سه حوزه انگيزه، مهارت و فرصت پيشنهادهايي ارائه شده است.